Hej alla! Jag undrar hur ofta ni använder matpåsar i vardagen? Själv tycker jag att de är väldigt praktiska för att förvara mat och hålla den fräsch längre, men jag försöker också tänka på miljön och minska min plastanvändning. Har ni några tips på hur man kan använda dem på ett mer hållbart sätt? Kanske finns det smarta alternativ till engångspåsar som fungerar lika bra? Hur gör ni för att organisera era matrester och hålla ordning i kylskåpet? Skulle gärna höra era tankar och erfarenheter!
top of page
bottom of page
Hej! Ja, jag använder faktiskt matpåsar www.matkasselistan.se ganska ofta, speciellt när jag fryser in mat eller om jag ska ta med mig lunch till jobbet. De är så smidiga för att hålla maten fräsch och för att undvika spill. Men jag försöker också minska plastanvändningen, så jag har börjat investera i återanvändbara påsar. Det finns många bra alternativ i silikon eller tyg som man kan diska och använda om och om igen. När det gäller förvaring hemma använder jag dem mest för att frysa in överbliven mat eller för att förbereda matlådor. Det känns bra att kunna använda en påse flera gånger istället för att slänga den efter en användning. En annan sak jag har börjat göra är att portionera maten innan jag fryser in den, så att jag bara behöver ta ut en lagom mängd när det är dags att äta. På så sätt slipper jag frysa in stora mängder som jag sedan måste tina upp och kanske inte äta upp direkt. Har du testat återanvändbara påsar? Jag tycker att de funkar riktigt bra och håller mycket längre än vanliga plastpåsar. Förutom det är de också lättare att rengöra än jag först trodde, så det är verkligen en win-win!